Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

מכירה 65

יום ראשון, 28 במאי 2023 בשעה 17:00 UTC

נדיר וטרם נראה במכירות: פולמוס רבי עקיבא יוסף שלזינגר וספרו לב העיברי - "תשובה מאהבה" מהדורה יחידה - אונגוואר תרכ"ה? | 1865

מחיר פתיחה: $300

עמלת בית המכירות: 25%

תשובה מאהבה "הוא מכתב מהרב… יהושע ברוך רייניטץ נ"י בן… מהו’ נתן פייטל רייניטץ זצלל"ה אב"ד דק"ק באלקאן והגליל יע"א"  תשובה על המכתב המכונה כתב יושר דברי אמת [פרעסבורג 1865] אשר כתבו לומדי תורה מפרעסבורג נגד הספר לב העיברי לרבי עקיבא יוסף שלזינגר. מהדורה ראשונה – אונגוואר ככל הנראה בשנת תרכ"ה | 1865. ט, [1] דף. פריט נדיר ולא מצוי אשר טרם הופיע עד כה במכירות.

רקע: רבי עקיבא יוסף שלזינגר בשעתו יצא כנגד הנאולוגים בחריפות והגדיר אותם ככאלה שיצאו מכלל ישראל, אך את מירב מאמציו כיוון נגד הנאו-אורתודוקסים בהונגריה בראשות הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר ובית מדרשו המפורסם לרבנים בברלין, שנחשבו בעיניו כתופעה חמורה ומסוכנת ליהדות יותר מכל רפורמה גלויה בשל כך שהכניסו לשיטתו את ההשכלה במסווה של אדיקות. רבי עקיבא יוסף, יחד עם חותנו הגאון רבי הלל מקולומייא שהיה ידוע בקנאותו ועם רבו רבי חיים סופר המחנה חיים, פתח הרב שלזינגר בפעילות ענפה נגד כל גילוי של מודרניזציה, בין אם באימוץ שפות זרות או בלבוש. בתרכ"ג (1863) פרסם את ספרו הידוע ביותר 'לב העיבר"י' (ראשי תיבות שמו: עקיבא יוסף בן רבי יחיאל), בו הטיף להיבדלות מוחלטת מהעולם החיצון. הוא יצא בקריאה לא לשנות את השם, שפת הדיבור והלבוש, כשם שעם ישראל לא שינו אותם במצרים ובזכות כך נגאלו, וכתב: ”הזהרו משינוי השם… שלא יעשו כמו שעושין, שמי ששמו אהרן מכנה עצמו אדאלף שיהיו נזהרים משינוי הלשון, דלשון יהודית דילן יש לו דין כלשון הקודש… ומלבוש נכרי ח"ו זה איסור מקרא… וסימן ויבא יעקב שלם, ר"ת שם לשון מלבוש.” מושג השל"ם היה לסיסמתו השגורה.

ספרו זה עורר מטבע הדברים כעס רב ולכן הוציאו כנגדו מכתב "כתב יושר דברי אמת" בו מתקיפים את הספר התעמולתי ואת מחברו. חיבור זה שלפנינו בא אפוא להדוף בחזרה את ההתקפות ההן ולחדד שוב את עמדתו כאשר כעת כותב זאת מישהו חיצוני המחזיק באותה דעה.

הגאון רבי עקיבא יוסף שלזינגר (תקצ"ח – תרפ"ב) בן רבי יחיאל תלמיד החת"ס. מראשוני הפעילים למען בניין הארץ בעידוד רכישת קרקעות לבניין וחקלאות, תלמיד "הכתב סופר", המהר"ם שיק ו"המחנה חיים", חתן הגאון רבי הלל ליכטנשטיין מקולומיאה זצ"ל בעל "משכיל אל דל" ועוד. גם הוא כחמיו יצא נגד המודרנה האורתודוכסית שפשתה בהונגריה, חיבורו הידוע "לב העיבר"י" [ר"ת שמו עקיבא יוסף בן רבי יחיאל] בנושא זה ומדבר על הצורך להבדלות מוחלטת גם בשם ובשפה, חיבר גם "ברית עולם – עין הדעת" חיבור נגד המשכילים – בצורת ויכוח בין חכם וחוקר.