מכירה 57

פריט 129:

יסוד הקבלה: ספר הזוהר להתנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א - מהדורה ראשונה מנטובה שי"ח-ש"ך | 1558-1560 הגהות רבות בכתב יד

המכירה תחל בעוד __ ימים ו __ שעות

מחיר פתיחה: $15,000

עמלת בית המכירות:

סט שלם של ספר הזוהר החיבור היסודי לתורת הקבלה שחיבר התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי זיע"א. מהדורה ראשונה – דפוס השותפים מאיר בן אפרים מפדובה ויעקב בן נפתלי הכהן מגאזולו – מנטובה שי"ח-ש"ך | 1558-1560. במהדורה זו למדו האר"י ותלמידיו ונחשבת למדויקת יותר מדפוס קרימונה שנדפס בסמיכות שנים. בספרייה הלאומית נמצא כמובן באוסף נדירים. 

 

לאחר שנים רבות בהם עברה תורת הסוד בע"פ ובחשאי מרב לתלמיד, ורק אזכורים אחדים ורמזים בספרים שונים כמו בפירוש הרמב"ן לתורה, העידו על גילויים טמירים שרוחשים מתחת לפני השטח, וכן חיבורים קצרים כמו ספר יצירה ומדרש אותיות דרבי עקיבא שבנויים ע"פ תורת הסוד. הרי שבשנת שי"ח נפל דבר עם הינתן ההיתר מאת הגאון המקובל רבי יצחק די לאטיש להדפיס את החיבור העיקרי ה"תורה שבכתב" של תורת הקבלה הלא הוא ספר הזוהר שלפנינו.

 

הסכמתו הארוכה של רבי יצחק מופיעה בראש הספר תחת הכותרת "פסק הגאון והחכם הכולל… יצחק דלטאש יצ"ו" ובה מסביר באריכות את סדר השתלשלות התורה מדור לדור ובדבריו עושה הקבלה בין תורת הסוד לתורת הנגלה ומבאר בטוב טעם את הצורך שנוצר להדפיס את החיבור שהיה גנוז עד כה. כן גולש לנושאים עמוקים ופתרון שאלות מהות שישנם על תורת הסוד. אחר כתב שיר נאה לכבוד ההדפסה וכן שני שירים נוספים מאת חתנו המגיה רבי אברהם ממודינא, מהם ניכרת ההתרגשות והשמחה העצומה שאפפה עם ההדפסה "יום זרחה שמש ואור זהר, האיר פני תבל וכל רוח…".

 

ג' כרכים מכילים:

בראשית: [8], רנא דף. מתוכם השער מוסף בצילום נאמן למקור.

שמות: רסט דף.

ויקרא: קטו דף. שער ודף שאחריו מוספים בצילום נאמן למקור. במדבר-דברים: (שער נפרד עם מחיקת המילה "סיני" – ראו תמונות) [2], קיח-ש דף. דף אחרון מוסף בצילום נאמן למקור. סטפנסקי ספרי יסוד 324, וראה שם באריכות בהקדמה לספרי הקבלה.

 

כריכות מפוארות חדשות, חלק דפים משוקמים מקצועית או נלקחו מעותקים אחרים, פגמים שונים ופגעי זמן, בכמה מקומות השלמות הטקסט בכתב יד, כתמים, הדבקות אחדות מחסרות טקסט, מצב כללי טוב.

 

בכל הכרכים מופיעות מאות תיקונים הערות והגהות עתיקות בכתב יד בשולי הגיליון, מהם ארוכות ומשמעותיות. מופיעים בכמה סוגי כתב, לרוב מזרחי, ובכמה מקומות אף העתקות נוסח במקום שהמדפיס חיסר. רישומי בעלות אחדים בשערים ובגוף הספרים. כל אלו לא נבדקו לעומק.