Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

מכירה 40

יום רביעי, 17 במרץ 2021 בשעה 16:00 UTC

פריט 007:

מכתב היסטורי מרתק בכתב ידו ובחתימתו של מנהיג 'חיבת ציון' הגאון רבי שמואל מוהליבר זצ"ל, בעניין פעילותו ליישוב ארץ ישראל – אדר, תר"ן

מחיר פתיחה: $500

עמלת בית המכירות:

נדירות: מכתבים מהרב מוהליבר, במיוחד כאלה עם תוכן ציוני, הנם יקרי המציאות, וכמעט שלא השתמרו. המכתב ממוען אל שאול פנחס רבינוביץ (שפ"ר). בתחילת דבריו מתייחס הרב מוהליבר לעניין המשלחת של חובבי ציון בראשותו, שיצאה בקיץ של אותה שנה לארץ ישראל. לאחר מכן מתייחס להצעה שקיבל מאת שפ"ר "שאבוא לוורשא בחול המועד פסח ליום אחד, כי יהיה אצלם אספה גדולה ונכבדה לקראית האוסטאוו מרשיון החברה ליישוב אה"ק, וכאשר אהיה גם אנכי באספתם יהיה לתועלת גדולה" – הרב מוהליבר עונה על כך: "גם אנכי משער כן, אמנם יען כי הנסיעה חוץ לביתי בחג הפסח כבדה מאוד, כי מיום היותי לרב, זה יותר מארבעים שנה, לא אכלתי בפסח חוץ לביתי אף אכילת עראי"!


יש כאן הצצה מיוחדת במינה לגודל ההקפדה במצוות של הגאון הצדיק הרב מוהליבר, מראשי תנועת חובבי ציון. חיבורו לתנועה הציונית נבעה גם כן מתוך אותה הקפדה על קיום המצוות.

ממשיך הרב מוהליבר וכותב: "אם גודל המצווה לעשות לטובת היישוב מאה"ק, אשר שקול אצלנו ככל המצוות יחד, כמבואר בספרי, יהיה נדחה מפני מנהגי הנ"ל, על כל פנים לא אוכל להתאכסן בבית האכסניא של כל השנה, [אלא] רק בבית איש נכבד אשר ידעתיו לוותיק וירא ה'", וכאן הוא מציע שם של יהודי ירא שמים שאפשר להתאכסן אצלו ליום אחד. "וגם אנכי אקווה כי תצמח מזה טובה גדולה לכלל העניין הקדוש יישוב אה"ק". "כל מה שיהיה ביכולתי לעשות בזה אעשה בלי ספק".

בהמשך דבריו מעלה רעיון לקיים פגישה בווילנה בין שפ"ר ובין החכם רש"י פין. הוא חותם: "שמואל בהרב מוהר"ל מאהליבער". לאחר חתימתו הוסיף הרב מוהליבר לכתוב בעניין נוסף: הרב ד"ר יוסף שמואל בלוך, עתונאי וציר בפרלמנט האוסטרי, הוזמן אז לבית הנבחרים בווינה, כדי להדוף את העלילה האנטישמית של צורר היהודים פרופ' רוהלינג מפראג, אשר כתב ספר להוכיח מתוך התלמוד שעלילת הדם היא נכונה. הרב מוהליבר כותב כאן: "רוצה אני לשלוח מכתב תודה ממעמקי לבבי להרב הדר' ה' בלאך בווינא, אשר ידעתיו פנים אל פנים, עבור דבריו הנפלאים והמסולאים בפז אשר דיבר בבית הנבחרים…" ומבקש את כתובתו למשלוח המכתב.

מכתב חשוב זה נדפס בספר 'כתבים לתולדות חיבת ציון וישוב ארץ ישראל' מאת א' דרויאנוב, אך ללא הקטעים שסומנו בקו על ידי הרב מוהליבר, בהם: עניין המשלחת לארץ ישראל, פרטי האכסנייה האפשרית בשבילו, הצעת המפגש עם רש"י פין והקטע על הרב בלאך.

מצב: טוב מאוד. מעט כתמי טביעת אצבע (של הרב מוהליבר?).
גודל: 13×17 ס"מ.