מכירה 70

פריט 181:

כתובה מרשימה - נישואי בן המגיד רבי יצחק זאב יאדלר מקורבו של השרף מבריסק, עם בת רבי שלמה גרשון סאם מבריסק - ירושלים, תרנ"ה | 1895 בחייו של השרף מבריסק

המכירה תחל בעוד __ ימים ו __ שעות

מחיר פתיחה: $100

עמלת בית המכירות:

שטר כתובה מודפס בפורמט גדול באותיות מוזהבות, ממולא בכתב-יד, לרגל נישואיו של של רבי רפאל חיים בנימין אפרים בן הגאון הנודע רבי יצחק זאב יאדלער, עם מרת שרה חוה בת רבי שלמה גרשון סאם מבריסק. פרטי הצדדים מולאו בכתב-יד, ובתחתית השטר מופיעות חתימות העדים. ירושלים, ט"ו סיון תרנ"ה.

אבי החתן היה הגאון רבי יצחק זאב יאדלער, מחבר ספר תפארת ציון ועוד. היה ממקורביו הגדולים של מרנא השרף מבריסק רבינו משה יהודה ליב דיסקין. השרף כותב בהסכמתו לספר הנ"ל, כי הוא אינו נותן הסכמות כלל, וכל ההסכמות שנתן בטעות יסודן (!), אולם לספר זה הוא רואה לנכון להעניק הסכמה. רבי יצחק זאב הוא אביה של משפחה חשובה ועניפה.
אבי הכלה רבי שלמה גרשון היה בן-דודם של הגאונים רבי שמואל זנוויל קלאפיש ורבי שלמה דוד כהנא, שניהם מרבני ווארשא. נפטר בשנת תרע"ו. חתנו הוא הרה"ח רבי פנחס מרדכי זינגר מצפת.
ראוי לציין – החתונה התקיימה עוד בחיי חיותו של המהרי"ל דיסקין, וייתכן והוא עצמו היה המסדר קידושין. אין לנו ידיעות על כך לחיוב או לשלילה, אולם ישנן עדויות על כך ששימש כמסדר הקידושין של אחי החתן – המגיד הנודע רבי בן ציון ידלר.
אודות הסידור קידושין של המהרי"ל דיסקין בחתונת רבי בן ציון מסופר, כי המהרי"ל ראה שבתחתית שטר הכתובה נרשם כי השטר נדפס בבית דפוסו של אברהם משה לונץ. המהרי"ל חשש שלרבי בן ציון יש קשר עם המדפיס המשכיל, ועל כן קרע את הכתובה, ודרש שיביאו כתובה חדשה…
הכתובה שלפנינו אינה מדפוס לונץ (עכ"פ לא נרשם שנדפס שם), ייתכן ובשל סיבה זו.

[1] דף נייר מודפס בדיו מוזהב, ממולא בכתב-יד. 46X35 ס"מ.
מצב בינוני-גרוע. קרעים חסרים ובלאי. סימני קיפול. כתמים.