מכירה 51

ספר היובל של ביה"ס ת"ת לבנות ירושלים הקדשה בחתימת המייסדת מרת חנה שפיצר - תשרי תש"ח

המכירה תחל בעוד __ ימים ו __ שעות

מחיר פתיחה: $100

עמלת בית המכירות: 23%

מע"מ: על העמלה בלבד

ספר היובל של ביה"ס ת"ת לבנות א' בירושלים תרע"ח – תש"ג יוצא לאור ע"י ועד היובל. מלווה בתמונות מהווי בית הספר ופורטרטים. 115 עמוד. כריכה מודפסת, מצב כללי טוב.


בדף הפורזץ הקדשה מאת המייסדת רבת החזון הגב' חנה שפיצר (ראה להלן) "למעלת כבוד הרב י' אליעזר הלוי נוביק (ראה להלן) אורח נכבד בירושלים עיר הקודש מוגש בהוקרה חנה שפיצר ג תשרי תש"ח".

רקע: בית הספר שפיצר נוסד בשנת תרע"ח – 1918, ע"י המחנכת הדגולה חנה מרים שפיצר, אשר ראתה בעיניים כלות מחד את ההשכלה עושה שמות בקרב בנות הישוב הישן בירושלים, ומאידך את חוסר ההשכלה הבסיסי של בנות ירושלים, החשש שלה הן הגשמי והן הרוחני של הבנות הוביל אותה להקמת "תלמוד תורה לבנות א'" בתחילה בביתה הקט ולאחר מכן ב'בית יהודיוף' הנישא עד היום בשכונת הבוכרים בעיר.

שפיצר ניסתה לגייס ארגונים שונים לצורך הקמת בית הספר ונתקלה בהתנגדות גדולה מצד בני הישוב הישן, היא פנתה ל'אגודת ישראל' אשר חמיה הרב שמואל זנוויל שפיצר היה מפעיליה החשובים בעיר והיא סורבה מאחר והתעקשה ללמד את הבנות גם את השפה העברית, כשנה לאחר ההקמה תנועת המזרחי נענתה לבקשתה ופרשה את חסותה על בית הספר בתנאי קודם למעשה מצידה של שפיצר שלא יהיה איזכור לתנועה בשום מקום כדי שלא למנוע מאנשי הישוב הישן לשלוח את בנותיהן למוסד, אולם בעקבות כך הוטל חרם על בית הספר.

למרות החרם, רבים וטובים מגדולי ירושלים של מעלה שלחו את בנותיהם למוסד חשוב זה שהציל רבים וטובים מרדת שחת. מכתב זה שלפנינו מביע יותר מכל את עצמת המחלוקת והקנאות בין גדולי ירושלים בעניין החינוך הטהור.

מקבל ההקדשה הרב אלעזר הלוי נוביק, חזן ראשי בוושינגטון, מפעילי המזרחי הבולטים, ביתו שימש אכסניה לרבנים שהגיעו לארצות הברית, ובהם רבי אברהם דוב כהנא שפירא והרב מפוניבז' רבי יוסף שלמה כהנמן. עלה ארצה אחרי קום המדינה. פעילותו הגדולה למען תורה בכלל זיכתה אותו ובנו הגאון רבי עזרא נוביק ראש ישיבות באר שבע ובית יחיאל, ר"מ בישיבת השרון ומשגיח ישיבת כנסת יצחק.