ספר הישר, חדושי הלכות, ביאורי סוגיות ושאלות ותשובות, מאת "הרב הגדול רבינו יעקב תם בעל התוספת זצ"ל, אשר עד הנה היה טמון חבלו…" חיבור זה באמת חובר על ידו שלא כמו החיבור המוסרי בעל שם זהה שיוחס לו בטעות ולכאורה חובר ע"י רבינו זרחיה היווני.
נדפס על ידי הדיין רבי דניאל פרוסטיץ – מהדורה ראשונה וויען תקע"א | 1810. [2], פז דף. סטפנסקי ספרי יסוד מס' 48. בספרייה הלאומית שוכן באוסף נדירים. חיבור זה זכה להסכמת גדולי הדור: רבינו החתם סופר מפרשבורג והגאון רבי מרדכי בנעט אב"ד ניקלשבורג והמדינה – זיע"א. נדפס עוד בחייהם.
כריכה חדשה, כתמים ומעט נזקי עש, שער ודף שאחריו עם שיקומים, מצב כללי בינוני. 35 ס"מ.
בשער חותמות:
"וועד הספרים של הרב יעקב דוד הגאבד"ק ווישאגראד והגליל" ורישום בעלות בכתב רש"י משולב מרובע:
"הבחור הצעיר… (מחוק) בלאאמו"ר הרב המאה"ג החריף המפורסם מוהר"ר יעקב דוד נ"י בידערמאן… לקהל עדת ישורון בק' מעזריטש יצ"ו". ורישום נוסף המעיד על בעלות עותק זה לאב"ד קוז'ניץ ווישיגראד [ראה אודותיו להלן].
הגהות וקשר בין עולמות!
בשם הגדולים החדש כתב על רבינו
"והשאיר אחריו כתבים רבים, ומלבד זה כל הספרים שהיו לו מלאים על כל גדותם מכתיבת ידו ז"ל…". כך גם עותק זה שלפנינו מעוטר בהגהות כתב ידו בשולי הגיליונות.
בנוסף ישנו קשר עמוק בין רבינו בעל העותק לרבינו המחבר רבי יעקב תם בעל התוספות, שכן בחיבורו של רבי יעקב דוד על התורת כהנים, כתב בפרשת בחוקותי דבר פלא על רבינו תם, מכבשונו של עולם:
"ונתגלה לי בחלום בשנת תרי"ד בחדש אייר, שלכן נקרא רבי יעקב איש תם 'רבינו תם', עבור שהוא תיקן תיקון חזרת הנדוניא וביטל זו הקללה של ותם לריק" (עי' תוס' כתובות מז)
ויהי לפלא – גם בעותק שלפנינו בדף השער ישנו רישום ארוך ככל הנראה בכתב ידו של רבינו בו מדבר בשבח המחבר רבינו תם (ראה אנצקלופדיה חכמי פולין עמ' קנז).
חותמות נוספות:
"בית המדרש הגדול דק"ק מעזריטש" –
"זכרון טובה לחברת ילדים ובחורי חמד בביה"מד הגדול דפה ק"ק מעזריטש".
הרה"ק רבי יעקב דוד בידרמן (תקס"ו – תרכ"ג) בן רבי ישראל איסר ממזריטש שהיה תלמידו של הרה"ק היהודי הקדוש מפרשיסחא. כיהן כאב"ד קוז'ניץ ואח"כ ווישגראד ותקופה מסויימת כיהן כדיין במעזריטש. הסתופף בצל הרה"ק רבי שלמה ליב מלענאשנא והשרף מקאצק וה"חידושי הרי"ם" מגור זי"ע. בהיותו כבן ל' שנה אמר פעם רבו מלענטשנא להרה"ק מווארקא "האברך הזה הוא ארון מלא ספרים".
בשם הגדולים החדש כתב עליו
"והשאיר אחריו כתבים רבים, ומלבד זה כל הספרים שהיו לו מלאים על כל גדותם מכתיבת ידו ז"ל…". בשו"ת פרי חיים הספידו: "היה מוסיף על הקודש מחצות יום ו'", אחר פטירתו מצאו בגנזיו חיבור מעשה ידיו על כתב יד של פירוש המיוחס לר"ש משאנץ על תורת כהנים ובו עשה סדר מופתי בחילופי הגרסאות מבבלי וירושלמי ומדרשים ומראי מקומות והערות, נדפס ע"י בניו ונקרא בשם "הגהות מהרי"ד".