מכירה 44

לוט מכתבים בנושאי הקהילה ורבינו הדברי יואל מסאטמר מאת רבי דוד אייזנבערגער מקהילת סטמאר - תש"ח-תש"י?

המכירה תחל בעוד __ ימים ו __ שעות

מחיר פתיחה: $200

עמלת בית המכירות: 23%

מע"מ: על העמלה בלבד

1. גלויה בכתב ידו וחתימתו של רבי דוד אייזנבערגער זצ"ל, מחשובי רבני סאטמר ומקורבו של רבינו בעל ה"דברי יואל" זצ"ל. שם הנמען מופיע רק בתוארים ולא מפורט.

המכתב נסוב על מתיחות בעניני כספים הנוגעים לבניית בית מדרש סאטמאר בעיר ירושלים, ונועד לפתור את בעיית עיכוב הכסף ע"י מאן דהו בארה"ב. "ישפות השי"ת לכם שפע רב ממעון הברכות מעתה וע"ע אמן, הנה באתי לדבר בדרך ארץ כמשפט בענין הכסף אשר הגיע לבית מדרשנו רצוני לומר בית מדרשו של כבוד קדושת אדמו"ר מסאטמאר על ידי החסיד מוהר"ר חיים פריינד שליט"א… כי אם לא יתפשר הדבר בדרך שיתאים לתרי צדדים דהיינו צד בית המדרש וצד שלכם ננקוט באמצעים היותר מוכרחים וצעדים דרושים בענינים כאלה… כאשר היו שנים כתיקונן שלח לנו אדמו"ר שליט"א לכל הפחות שלש מאות פונטים לשנה ועכשיו כשאתם מקבצים כסף לטובת בית מדרשו בארצות הברית אתם שולחים מאה דולר לשנים מספר וד"ל, הסכום כזה יוכל לכלכל צרכי בית המדרש בעתים מדוכדכים כאלה ואוי ואבוי למי שרוצה להרוס ולבטל רצונו של כ"ק רבנו שליט"א וד"ל, ואסיים בבטחוני שיתפשר הדבר בכי טוב… ידידיו ומקש טובתו וטובת כל החברים יח"ני הק' דוד אייזנברגר". בגב הגלויה 2 בולים של פלשתינה, ללא חותמת דואר וציון שם נמען. כן הדבר בגוף המכתב עצמו כנ"ל, יתכן ומסיבה עלומה המכתב לא נשלח בסופו של דבר. מידות: 14X9 ס"מ.

2. שני מכתבים על נייר מכתבים/מעטפה. משנת תש"י | 1950. ממוענים אל ידידו ר' צבי פנחס הכהן מוסקאוויטש [מחשובי עסקני סאטמאר בארץ הקודש] באחד מהם מגולל את דבר הפגישה שהייתה לו עם הרבי ה"דברי יואל" לפרטי פרטים, במהלכה התעניין הרבי על עסקי ארץ הקודש ועניני הכספים.

במכתב שני מתאר לידידו על ההווי החסידי השורר בוויליאמסבורג בצל הרבי, את החוצות המלאים בשטריימלאך ללא מפריעים וכו' וכו', מבין השורות ניבטת הערצתו והתקשרותו אל הרבי ה"דברי יואל" זצ"ל, "אני נותן שבח והודי' לשמו ית' שזכיתי לזה ולהתענג מזיו קדשו… ולשמוע מפה קודשו דברים כמו מסיני…" בהמשך מתאר לידידו את נסיעתו חזרה לארה"ב כיצד האניה כמעט חישבה להישבר והגיע לנמל ניו יורק סמוך מאד לשבת והכרח לכתת רגליו עד לבניו אשר בברוקלין וכו'. מידות: 18X30.5 ס"מ. סימני קיפול.

3. מכתב כתוב משני עבריו, בו מגולל על מצבו המשפחתי והכספי, מציין גם את שמחת התנאים של בתו "מוארסת לבחור נחמד למראה וירא שמים יליד סטמר אשרי עין ראתה הצורה הקדושה של רבי שליט"א מתנוצץ בתוככי תלמידי חכמים…". מידות: 15X22.5 ס"מ. חלק עליון נפרד משאר המכתב, סימני קיפול.

רבי דוד אייזנבערגער זצ"ל בן ר' גרשון. מחשובי רבני חסידי סאטמאר בארה"ב ובהמשך בירושלים. מקורבו של האדמו"ר רבי יואל טייטלבוים מסאטמאר בעל "הדברי יואל" זצ"ל.