ספר תוספת שבת, חיבור הלכתי בדיני שבת, מאת הגאון רבי רפאל מייזליש ראב"ד הארחוב זצ"ל.
מהדורה ראשונה בחיי המחבר פראנקפורט דאדרא – תקכ"ז | 1767. [2], ד-קמב דף. סטפנסקי ספרי יסוד 199. כריכה חדשה, כתמים, דפים חומים, מעט נקבי ונזקי עש, מצב כללי טוב.
וואריאנט לא ידוע: עותק זה שלפנינו שונה מכל שאר העותקים של ספר זה, השער שונה בעיצוב המסגרת ובכיתוב בשליש התחתון של הספר שם נרשם שלא כבשאר העותקים (ואולי זאת הסיבה להוצאתו בנפרד): "שבכל מקום שנמצא בספר זה עבודת אלילים או עבודה זרה או אומה… ואינו נוגע בשום פנים אל האומות אשר אנחנו מפוזרים ביניהם כי הם מאמינים בהשגחת השי"ת…". בנוסף, גב השער עם ההסכמות שונה בסדורו ובתוכנו משאר העותקים ובחלקו התחתון נכתב: "יש בידי הסכמות מרבני גאוני ארץ במדינת פולין, גם הסכמת הרב הגאון מאמשטרדם (כנראה רבי שאול ה"בנין אריאל") והנה כולם נקבעו בדפוס על הספרים שתחת ידי למכור ושנמכרו כבר,
וכעת שאני מדפיס רק הדף הראשון (אכן נראה שהשער שונה מעט בצבעו משאר דפי הספר)
ערך ב' מאות (!)
לטעם הכמוס והיה כבד עלי להדפיס כל ההסכמות מגודל ההוצאה ודפסתי מועט דפסתי".
חשיבות החיבור: החיבור "תוספת שבת" זכה להיענות רבה בקרב הלומדים. בספרו הוא מרבה לחלוק על דברי קודמיו ואף על המגן אברהם שנחשב מהפוסקים המרכזיים והמכריעים. ייתכן שבשל ייחודיותו זה – התקבל הספר בקרב הלומדים באהדה רבה, כאשר אף בני דורו כמו הנודע ביהודה, הפרי מגדים והחיד"א מצטטים ממנו בספריהם.
הסכמות רבות מאת הגאונים (כאמור, לא כולם מופיעים בוואריאנט זה): רבי דוד טעביל מבראד, רבי יעקב יצחק מזאמושט, בעל "מרכבת המשנה", רבי נפתלי יצחק מדובנא, רבני בראד, ברלין, גלוגא, רבי שאול מאמשטרדם ועוד זי"ע. בנוסף הסכמה חמה בחרוזים נאים מאת גאון דורו רבי יחזקאל סגל לנדא – "הנודע ביהודה" זי"ע שאף ציין בהסכמתו: "וכל דבריו בדעת ובחכמה, ויש לו שיקול הדעת נכונה, שואל ומשיב כעניינא, ומלבד השכל הישר אשר לו למנה, גם בקיאות בדברי הש"ס והפוסקים קנה…" הקדמה ארוכה מאת המחבר.