Auction 29

מכתב מעניין בכתב ידו וחתימתו של רבי יהושע מענדל ארנברג מזמן כהונתו כרב הראשי לקפריסין אודות בדיקת כשרות בת ישראל לשם נישואין

The auction will start in __ days and __ hours

Start price: $100

Buyer's premium: 23%

Sales Tax: On buyer's premium only

מכתב מעניין, השופך אור על פעילות הרבנים הענפה למען טהרת עם ישראל, בתקופה מאתגרת זו של גלות קפריסין. את המכתב כתב הגאון רבי יהושע מנחם אהרנברג רבה הראשי של קפריסין, על נייר רשמי ללא ציון תאריך, "לכבוד ידידי הרב הה"ג מו"ה משה באב"ד שליט"א אבקש את כבודו שיראה לסדר את הבחורה דורא בת-חאיו שתוכל להנשא במוקדם האפשרי…" בהמשך מפרט הרב המסור את הטעון בדיקה "וגם לגבות עדות אם היא פנויה…" ומסיים בבקשה: "אך את זה יראה שלא יראה יתאחר הדבר שלא לצורך ידידו הדוש"ה [הדורש שלומו הטוב] יהושע מנחם אהרנברג". וחותמתו "יהושע מנחם אהרנברג רב ראשי קפריסין". מידות: 28X21 ס"מ. סימני קיפול, כתמים קלים, מצב כללי טוב.

הרב יהושע מנחם מנדל אהרנברג בעל ה’ראשי בשמים’ (תרס"ה – תשל"ו) בן רבי יצחק אריה ליב. מחסידי בעלזא, ומחכמי קראקא, חתנו של רבי דוד בירנבוים. חיבורו ‘ראשי בשמים’ על הרוקח אמנם נדפס בקראקא אך לא הופץ. בשנת תש"ה עלה לארץ ונשלח כרב למחנות בקפריסין. בתש"י מונה לראב"ד ביפו. הוציא לאור את ‘דבר הישועה’ ספור הצלת המשפחה בשואה – בני ברק תשנ"ד. פרסם מאמרים ב’הלבנון’ – גורליץ תרפ"ח, ‘קול תורה’ – ירושלים תר"ץ-תש"ז.

מקבל המכתב רבי אברהם משה באב"ד (תר"ס – תש"ם), בן רבי מנחם מנדל באב"ד מגורה הומורה, רב וראש ישיבה חסידי בבוקובינה ובישראל. תלמידו המובהק של הגאון רבי מאיר אריק מטרנוב, ירש את מקום אביו ברבנות גורה הומורה, לאחר המלחמה בשנת תש"ח, ניסה לעלות לארץ ישראל אך הוגלה לקפריסין, שם שימש כרב במחנה המעצר. לאחר עלייתו לארץ היה בקשרים אדוקים עם מרן ה’חזון איש’. בסביבות שנת תשי"ב התמנה לתקופה לראש ישיבת "יחל ישראל" של חסידות סערט ויז’ניץ בראשות גיסו האדמו"ר רבי ברוך הגר.